Fredagsbladet nr 18 – 14.01.2022

Pixabay @ clicjeroen

En rund liten snømann,
Med en gulrot-nese så flott,
Fikk en dag besøk av en kanin,
Som var på vei til et slott.

Kaninen var så sulten,
Og det rumlet sånn i magen,
Så ville du tro meg om jeg fortalte,
At nå står det en snømann uten nese i hagen?

-Ukjent

Daglig leder informerer

Regjeringen anbefaler grønt nivå for videregående skoler og voksenopplæringen og gult nivå for barnehager og grunnskoler der smittesituasjonen tilsier det. Men kommunene må gjøre egne vurderinger av situasjonen lokalt, og sette tiltaksnivået deretter. Studenter på høyskoler og universiteter kan igjen ha fysisk undervisning.

Ås kommune velger å fortsette med skolene på gult nivå inntil det blir behandlet i formannskapet. Vi har flere elever på ungdomsskolen som har testet positivt på covid, og flere elever på ungdomsskolen ble dårlige i løpet av fredagen og gikk hjem. Foreløpig har jeg bare fått tilbakemelding om at en elev er smittet på barneskolen, men det kan virke som vi er i startgropen av en smitte økning på skolen. Vi sender hurtigtester med eleven hjem på mandag. Testing er selvsagt frivillig, men med sterkt anmodning om å teste. Hvis deres barn tester positivt er det viktig at jeg får denne meldingen enten på telefon 95979747 eller på e-post anniken.arentz-hansen@steinerskolen.no. Det er viktig for min kommunikasjon med smittesporingsteamet og kommunelegen i forhold til hvilke smitteverntiltak skolen skal sette inn. Elever som har hatt covid skal ikke teste seg da testen vil være positiv lenge etter at de har blitt friske.

Hvis det er smittevernforsvarlig drar hele skolen på skøytedag førstkommende onsdag 19.01. Vi drar fra skolen ca 10.15 med buss til ishallen i Ski.

Onsdag 19.01. blir det foreldremøte fra 18.00 -19.30 for neste års førsteklasseforeldre. Martin Blystad er skolens 1.klasselærer.

Vi har fått inn en vikar for Ane i engelsk. Hun heter Sule Yuksel Ertugrul Secer og er tyrkisk, har jobbet på universitet i Istanbul, har master i engelsk, og har undervist barn i alle aldre.  Alex og hun vil være sammen i engelskundervisningen på tirsdagene, men ha ulike roller i undervisningen. Magnus går ut i pappaperm fra 14.02 og blir da borte resten av skoleåret. Vi er i ferd med og ansatte en lærer i hans stilling også, og jeg gleder meg over kvaliteten på søkerne vi får inn.

NB! Minner om ukeplaner i alle fag som skal ligge ute på iSkole for hver uke.

Da gjenstår det bare å ønske alle en riktig god lørdag.

Anniken

En julefortelling (A Christmas Carol)

I uke 1 skulle 7./8.klasse hatt fremføring av En Julefortelling (A Christmas Carol) av Charles Dickens. Grunnet smittevernrestriksjonene, måtte klassen avlyse foreldreforestillingen, og kun ungdomsskolen fikk gleden av å være tilskuere.

I forrige nummer av Fredagsbladet viste vi noen bilder fra forestillingen, og nå åpner vi for muligheten til at resten av skolen kan se opptaket:

Hurtigtesting og varsling om sykdom

Daglig leder har uttalt om hurtigtester ovenfor, men for ordens skyld gjentar vi budskapet her. På grunn av smittevernsituasjonen på skolen, vil vi nok med jevne mellomrom måtte sende med hurtigtester med elevene hjem i løpet av den kommende tiden.

Elevene får hurtigtest sent med hjem, slik at det er dere i hjemmene som administrerer og utfører testene. Det er frivillig å teste seg, men som Anniken skriver ovenfor så anmodes det om at man tester seg. Det er særskilt viktig i de klassene hvor smitte har blitt påvist. Vi gjentar budskapet at elever som har hatt covid IKKE skal teste seg da de vil slå ut positivt på hurtigtest i lang tid etter endt sykdom.

Ved påvist smitte så er det viktig at dere varsler Anniken på mobil 95979747 eller epost anniken.arentz-hansen@steinerskolen.no. Dette er viktig for Annikens kommunikasjon med kommuneoverlege og smittesporingstimet i kommunen for å fastslå hvilke tiltaksnivå vi skal drive skolen etter.

Velkommen til foreldremøte angående skolens førsteklassetilbud 2022/2023

Onsdag 19.januar kl 18:00-19:30 inviterer vi til foreldremøte vedrørende skolens førsteklassetilbud neste skoleår (2022/2023). Vi planlegger for et fysisk møte på skolen, men dersom smittesituasjonen tilsier det vil møtet bli avholdt digitalt. Vi vil varsle om dette, dersom det skulle bli nødvendig.

Kjenner du til noen som vurderer Steinerskolen i Ås og førsteklasse skoleåret 2022/2023? Tips de gjerne om møtet, selv om søknadsfristen for skoleplass til 1.klasse er utgått. Vi har fortsatt noen ledige plasser.

Comments are closed.