Fredagsbladet nr 23 – 18.02.22

UKENS DIKT: Spørreregle av André Bjerke

HVOR og HVA og HVEM og HVORDAN
bodde i et hus ved Jordan.
Men en dag var HVOR blitt vekk.
HVA var nesten hvit av skrekk.
-Han er ikke kommet hjem!
-Hvem? sa HVORDAN. -Hva? sa HVEM.
HVA sa: -Hvor er HVOR blitt av?
-HVOR er vekk! sa HVEM til HVA.
-Kanskje HVOR er falt i Jordan!
-Jordan? Hvordan det? sa HVORDAN.
Da kom HVOR med HVIS og sa:
-Kan HVIS bo her? -Ja, sa HVA –
-hvis HVIS vil!
Nå er de fem:
HVOR, HVA, HVORDAN, HVIS og HVEM.

Daglig leder har ordet

Da er det fredag før vinterferien og skolen har lagt bak seg en uke med sirkus, en strålende kveldsforestilling og i dag en ny forestilling med avsluttende sirkusdisco. Jeg tror det har vært vellykket, håper store og små har kost seg og vært fornøyd med å ha fått skoledagen snudd på hodet, men jeg vet ikke, da jeg har ligget hjemme i min seng hele uken med covid.

9.10.klasse gjorde seg nok en gang ferdig med en periode i historie med Sissel og skal over på en matteperiode når de kommer tilbake fra vinterferien med Signe-Lise og Thorbjørn. 7.8.klasse gjorde seg ferdig med matte i dag og skal over på en ny naturfagsperiode med Cristina og Julius når de kommer tilbake, de får biologi og vil følge noe opplegge som NMBU har for ungdomsskoleklasser, pluss at de skal få være med på et forskningsprosjekt rundt ulvene i Østmarka. Julius vil bli med og knytte faglige bånd til skolehagen, slik at elevene får en god balanse mellom det teoretiske og det praktiske. 4.-6.klasse startet med norsk uken før sirkuset tok til og skal fortsette med norsk tre uker etter vinterferien. Elevene skal jobbe med grammatikk sammen med Ingvild og en lærer til, enten Eric eller Martin H.

2./3. klasse har også akkurat startet på en ny periode i norsk, og vi øver oss på å skrive med små bokstaver å lese med lesekvart hver morgen.  I førsteklasse har de startet med å lage kjepphester og det er en stor oppgave med mange prosesser og tålmodighet. Førsteklasse har fått en ny elev og vi ønsker han hjertelig velkommen og han har blitt tatt godt imot. Fredag 4.mars drar barneskolen til ishallen i ski, for å stå på skøyter. Vi er tilbake 13.00.

Da gjenstår det bare å ønske alle en riktig god vinterferie og velkommen tilbake til skolen.

Anniken

Helt sirkus på skolen

Denne uken har matte, norsk og språkfag (med flere) blitt skiftet ut med magi, klovneri, sjonglering og balansering på line. Kort sagt har det vært helt sirkus på skolen den siste uken. Men ikke sirkus fordi alt har gått galt, helt sirkus med positivt fortegn.

Vi har hatt ville dyr luskende i gangene, både tigere og løver og andre eksotiske dyr, ledet an av en fløytespillende elefant. Vi har blitt oppmerksomme noen av våre elever som har magiske evner. En kan lukte farge, en annen kan se gjennom metall, en tredje kan få hodet til å spinne rundt, mens en fjerde kan forvandle farger. Vi har hatt akrobater som har risikert livet milevis over bakken, i det minste hvis du er en maur. Men over bakken var det nå, og høyt nok til at den gode gamle «tjukkas-madrassen» var tatt frem. Sjonglører med ekstra lange ben har vi også hatt innom i løpet av uken, servitører som balanserer snurrende tallerkener og klovner som kanskje er ekstra glade i krem? Men den må være gluten fri 😉

Skolens egne filmcrew har forsøkt å dokumentere prosessen, så godt de kan, og tanken har vært å presentere en «Behind the scenes» eller «før-og-etter»-film fra sirkuset i tillegg til filmatisering av selve forestillingen. Det var ikke lett å finne noen som ville la seg filme, selv ikke når filmcrewet tilbød anonymisering. Men til slutt fant de noen grupper som hadde lyst, og de fikk også intervjuet både elever og lærere om sirkusuka. De fant til og med en trappeavsatsspillende trubadur. Mye overraskende dukker opp i løpet av en sirkusuke.

Elevene har hatt en super uke med mye ny lærdom og mestring, og har vokst mye i løpet av uken. Vi gleder oss allerede til sirkus neste år.

Så takk til alle involverte. Elever, lærere og eksterne sirkuslærere. Og med disse bildene fra sirkusforestillingen, ønsker vi alle en riktig god og vel fortjent vinterferie.

Akrobatikk over bakkenivå var ett av mange innslag i årets sirkus
TAKK FOR OSS!