Skolen vår

Steinerskolen i Ås ligger sentralt til ved E18, midt mellom Ski og Ås sentrum, men allikevel i landlige omgivelser. Med jordbruksområder og Aschemskogen i umiddelbar nærhet. Høsten 2020 gikk vi over til å bli en fullverdig fådelt skole på permanent basis. En fådelt skole vil si at flere klassetrinn går sammen i samme klasse. Vi har delt inn vår skole etter Ålesund-modellen, som betyr at 1. klasse går for seg selv, 2. & 3.klasse går sammen, 4.-6.klasse går sammen, 7. & 8.klasse går sammen og 9. & 10.klasse går sammen.

Skolehagen

Vi har en flott skolehage, med eget hønsehus og veksthus for å nevne noe. Hver klasse har vært sitt bed hvor de sår grønnsaker, i tillegg til fellesbed med blomster, bær og urter. Vi jobber for at skolehagen skal være tverrfaglig i vår undervisning.

IMG_20200128_131956

Månedsfester

Noen skoler kaller det fellestimer, andre all-timer. Månedsfest er en skoletime hele skolen har felles omtrentlig en gang i måneden. Her viser alle klassene frem innslag fra undervisningen, fløytespill, fiolinspill, lyrespill, små dramatiseringer, resitasjon og lignende.

Gjennom månedsfestene – som foreldre er hjertelig velkomne til å være med på – får elevene et lite glimt fra hva de andre klassene holder på med. Dette kan gi inspirasjon og glede over læring.

Advendtspiral....

Årstidsfester

Gjennom året har vi markeringer som vi kaller for årstidsfester. Disse markeringene kan være for enkelte trinn eller for hele skolen. Vi har for eksempel Mikaeli-marked og skuespill (hvor alle klassen deltar) i september (uke 39). Vi har motsprøver i skogen dagen etter mikaeli-marked hvor elevene får teste egne grenser og får mestringsfølelse i trygge omgivelser. Vi har lanternefest i november og adventspiral i desember for småtrinnet. Vi har felles påskefrokost for hele skolen første skoledag etter påskeferien.

I siste uke før vinterferien har vi sirkusuke, hvor alle elevene får øve på gjøglertriks, og er med på å lage sirkus. Elevene øver sjonglering, sykle på enhjulsykkel, balansere på stram line etc. Alt er grov- og finmotorisk øving, og elevene får også øve på å teste egne grenser.

Dette er bare noen eksempler på årstidsfester vi har gjennom skoleåret. Det som skiller årstidsfestene fra månedsfestene er at årstidsfestene nødvendigvis ikke involverer alle klassene. De er knyttet opp mot årstiden fremfor å vise glimt fra hva elevene holder på med i undervisningen (slik månedsfestene gjør).